رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم
سرخط خبرها

داشبورد تخلفات شهری در مشهد راه‌اندازی شد | شناسایی ۸۹ تخلفی که قبلا اطلاعاتی از آن ثبت نمی‌شد

  • کد خبر: ۱۹۸۴۲۵
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
داشبورد تخلفات شهری در مشهد راه‌اندازی شد | شناسایی ۸۹ تخلفی که قبلا اطلاعاتی از آن ثبت نمی‌شد
برای نخستین‌بار در کشور، داشبورد تخلفات شهری مشهد با ثبت ۸۹ تخلف شهری راه‌اندازی شد.

به گزارش شهرآرانیوز یکی از چندصد مسئله‌ای که بیشتر شهر‌ها و از همه مهم‌تر کلان‌شهر‌های کشور را درگیر خودش کرده، ماجرای تخلفات شهری مثل ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و سدمعبر و... است. با افزایش این تخلفات در سال‌های گذشته، روش‌های مختلفی برای کنترل و کاهش تخلفات شهری در این سال‌ها به کار گرفته شده، اما آن‌طور که بایدوشاید تأثیری در کم‌شدن تخلفات نداشته است، چون آمار و اطلاعات دقیقی از جرائم و تخلفات شهری در دست نبوده است.

باتوجه‌به اهمیت این موضوع، دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد برای نخستین‌بار در ایران داشبورد تخلفات شهری را راه‌اندازی کرده و از این به بعد قرار است همه تخلف‌ها و جرائم شهری که در مشهد رخ می‌دهد، در این سامانه ثبت شود. آن‌طور که مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری می‌گوید، با شروع کار داشبورد تخلفات شهری، هم علت تخلفات و تکرار آن‌ها و هم نقاط جرم‌خیز شهر از این نظر مشخص می‌شود. شهرداری هم با این داده‌ها می‌تواند راحت‌تر برای کاهش جرائم و تخلفات شهری برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند.

اثربخشی برنامه‌های فرهنگی در بستر آمار دقیق

مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه آسیب‌شناسی‌ها درباره تخلفات شهری نشان می‌دهد که باید اطلاعات و آمار دقیقی از این تخلفات داشته باشیم تا بتوانیم درست تصمیم‌گیری کنیم، گفت: ما بعد از آسیب‌شناسی برنامه‌هایی که تا امروز در شهر ترمیمی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای سیاست‌گذاری و افزایش اثربخشی برنامه‌های شهر ترمیمی، نیازمند آمار و اطلاعات دقیق هستیم.

جلوگیری از مصرف غیرهدفمند بودجه شهر

جعفر سروی با اشاره به مشکلات نبود این آمار و اطلاعات از تخلفات شهری در مشهد، تصریح کرد: نداشتن اطلاعات باعث شده است در سیاست‌ها و برخورد با تخلفات به یک شکل عمل کنیم، درحالی‌که باید سیاست‌ها متنوع باشد. دیگر اینکه با جمع‌آوری یک آمار دقیق می‌توانیم در شیوه مداخلات در تخلفات هم تنوع ایجاد کنیم.

به‌عنوان نمونه، کسی را که برای نخستین‌بار تخلف کرده است، ببخشیم و.... اکنون به‌دلیل نبود مرجعی واحد برای ثبت اطلاعات تخلفات شهری و آمار‌های مربوط به آن، این کار ممکن نیست. مشکل دیگری که در نبود آمار ما را دچار مشکل می‌کند، این است که بخشی از بودجه شهر به‌صورت غیرهدفمند صرف رفع‌ورجوع تخلفات شهری می‌شود که اگر آمار دقیقی داشته باشیم، این موضوع هدفمند می‌شود. ضمن اینکه روش فعلی مداخله در تخلفات شهری مصائب زیادی برای پرسنل شهرداری دارد و آن‌ها را درگیر مشکلاتی کرده است.

تهیه اطلسی از تخلفات شهری

وی با تأکید بر مطالعه اقدامات دیگر کشور‌ها برای جمع‌آوری آمار و اطلاعات در حوزه تخلفات شهری، توضیح داد: در بسیاری از کشور‌های دنیا اطلسی از تخلفات شهری تهیه و در آن مشخص می‌شود که آن شهر درگیر چه جرائم و تخلفاتی است، این تخلفات در کدام نقاط بیشتر است، چطور باید کنترل شود و.... اما لازمه تهیه این اطلس، داشتن یک داشبورد از این جرم‌ها و تخلفات است که تا امروز در ایران چنین داشبوردی تهیه نشده است.

داشبورد تجمیعی از تخلفات شهری

سروی از راه‌اندازی نخستین داشبورد تخلفات شهری توسط شهرداری مشهد و دبیرخانه شهر ترمیمی خبر داد و گفت: ما در مشهد برای اولین‌بار در کشور کار راه‌اندازی این داشبورد را از سال گذشته و با تهیه فهرستی از جرائم و تخلفات شهری آغاز کردیم و اکنون نسخه اولیه این داشبورد را سازمان فاوای شهرداری آماده کرده است.

شناسایی ۸۹ تخلف شهری

مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه همه تخلفات شهری بعد از راه‌اندازی این داشبورد باید در آن ثبت شود، توضیح داد: تا امروز ۸۹ تخلف شهری را در مشهد شناسایی کرده‌ایم که پیش از این یا اطلاعاتی از آن‌ها ثبت نمی‌شد، یا اگر هم ثبت می‌شد، اطلاعات و آمار آن به درد ماجرای شهر ترمیمی و برنامه‌ریزی برای کاهش آن‌ها نمی‌خورد. در کنار این‌ها، ما در شهرداری برای ثبت تخلفات شهری نرم‌افزار‌های متعدد داریم که همین موضوع خودش روند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را دچار چالش می‌کند. اما وقتی که داشبوردی برای این ماجرا راه‌اندازی شده است، همه تخلفات شهری با جزئیات در آن ثبت می‌شود و ما در دبیرخانه شهر ترمیمی برمبنای آن عمل می‌کنیم.

شناسایی نقاط حادثه‌خیز و برنامه‌ریزی برای کاهش تخلف

جعفر سروی در تشریح مزایای ایجاد داشبورد اطلاعاتی اظهار کرد: با ایجاد این داشبورد، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای کنترل و کاهش تخلفات شهری بسیار راحت می‌شود، چون همه آمار و اطلاعاتی که برای برنامه‌ریزی لازم داریم، موجود است. از همه مهم‌تر اینکه به‌دلیل ثبت تخلفات، تکرار تخلف و دلیل آن مشخص و آن‌وقت ریشه مشکلات پیدا می‌شود. ما می‌توانیم از این طریق نقاط جرم‌خیز را معلوم کنیم و ببینیم که چرا بروز تخلفات در این نقاط پررنگ‌تر از دیگر مکان‌های شهر است و درنهایت به‌راحتی می‌توانیم برای کاهش آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->